با حضور پروفسور مجتهد زاده برگزار شد: همایش باشکوه روز مازندران در شهر زیبای چمستان

با حضور پروفسور مجتهد زاده برگزار شد: همایش باشکوه روز مازندران در شهر زیبای چمستان ‌ به گزارش طلای سبز، به مناسبت چهاردهم آبان سالروز تاسیس حکومت علویان و روز مازندران مراسمی تحت عنوان دیار علویان در محل کانون پیام شهر چمستان برگزار شد. این مراسم با حضور امام جمعه و بخشدار چمستان، یزدانی معاونت […]

با حضور پروفسور مجتهد زاده برگزار شد:
همایش باشکوه روز مازندران در شهر زیبای چمستان

به گزارش طلای سبز، به مناسبت چهاردهم آبان سالروز تاسیس حکومت علویان و روز مازندران مراسمی تحت عنوان دیار علویان در محل کانون پیام شهر چمستان برگزار شد.

این مراسم با حضور امام جمعه و بخشدار چمستان، یزدانی معاونت فرمانداری شهرستان نور، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهرهای چمستان و نور، فلاح ریس ارشاد شهرستان نور و جمعی از مسئولان ادارات ونهادها برگزار شد و پروفسور پیروز مجتهد زاده بعنوان مهمان ویژه این همایش حضور داشت.

?معاون فرماندار شهرستان نور: معرفی فرهنگ و هویت مازندرانی یک ضرورت و نیاز اساسی برای جامعه است.

معاون فرماندار شهرستان نور با اشاره به اینکه قابلیت فرهنگی و ادبی مازندران، ارزش جهانی شدن و معرفی در سطح بین المللی را دارد، افزود: باید از تمام ظرفیتها برای شناسایی این قابلیتها استفاده شود.

سعید یزدانی ، معرفی فرهنگ و هویت مازندرانی را یک ضرورت و نیاز اساسی برای جامعه دانست و گفت: باید مواریث ارزشمندی چون نخبگان، متفکران، عالمان دینی، گویش و موسیقی محلی، آداب و سنن، فرهنگ مازندران و غذاهای بومی این دیار به نمایش گذاشته و به دیگران شناسانده شود.

?رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور:
شهرستان نور ظرفیت و پتانسیل بالایی در امر فرهنگی دارد.

در ادامه فلاح رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور با بیان اینکه شهرستان نور ظرفیت و پتانسیل بالایی در امر فرهنگی دارد گفت:در این همایش سعی شده است تا از ظرفیتهای بومی شهرستان استفاده شود وی با تقدیر ویژه از دفتر دکتر علی اسماعیلی نماینده مردم شهرستان نور افزود: انتظار ما این است تا دستگاههای فرهنگی دیگر شهرستان در این امر مهم به ویژه فراگیر کردن فرهنگ اصیل شهرستان نور اهتمام مجدانه داشته باشند.

فلاح با اشاره به اینکه ۱۴ آبان سال ۲۴۳ هجری شمسی به عنوان سر آغاز بیعت مردم مازندران با حسن بن زید علوی و تشکیل نخستین حکومت علویان طبرستان، روز مازندران شناخته شد، تصریح کرد: این روز با شعار مازندران، دیارعلویان، برای همیشه در تاریخ ایران جاودان خواهد ماند.

?سرپرست شهرداری چمستان:
ترویج برنامه های فرهنگی از اولویت شهرداری و شورای اسلامی شهر چمستان است.

میثاقی سرپرست شهرداری چمستان هم بیان کرد: تمام تلاش شهرداری و شورای اسلامی شهر ترویج برنامه های فرهنگی است
میثاقی افزود: گرامیداشت این روز بزرگ و توجه به آداب و رسوم آن
باید مورد توجه آحاد مردم مازندران قرار گیرد.

سرپرست شهرداری چمستان گفت: این جشن فرصت خوبی برای زنده نگهداشتن تاریخ کهن این دیار در راستای اعتلای فرهنگ کهن مازندران است و موجب معرفی آنها به نسل جدید خواهد بود.

وی ادامه داد: برپایی مراسمات بومی و محلی از این دست، علاوه بر تجدید خاطرات موجب ایجاد نشاط و همبستگی میان مردم چمستان خواهد شد.

?رئیس شورای اسلامی شهر چمستان:
فرهنگ و هنر شهرستان نور و شهر چمستان باید بیشتر به گردشگران معرفی شود.

منوچهر کیانی رئیس شورای اسلامی شهر چمستان نیز اظهار کرد: معرفی فرهنگ و هویت مازندران یک ضرورت اساسی است و باید داشته‌هایی نظیر گویش محلی، فرهنگ و هنر شهرستان نور و شهر چمستان حتی غذاهای بومی این دیار به معرض نمایش گذاشته شده و بیشتر به گردشگران معرفی شود .
رئیس شورای اسلامی شهر چمستان افزود: شهر چمستان یکی از شهرهای خوب و گردشگر پذیر در استان مازندران است و با برگزاری اینگونه جشن ها میتوان آداب و رسوم و سنت این منطقه را به گردشگران شناساند.

?پروفسور مجتهد زاده:مهمترین دغدغه جامعه دغدغه فرهنگی است.

پروفسور پیروز مجتهد زاده بعنوان مهمان ویژه در این جشن باشکوه با بیان اینکه مهم ترین دغدغه جامعه دغدغه فرهنگی است، افزود: مازندران از نظر آداب و رسوم و سنن و همچنین موهبت های بیشماری که دارد یکی از بهترین استانهای کشور بشمار میرود
و از آنجایی که دارای فرهیختگان و عالمان فرهنگی بسیاری بوده و این افراد زبانزد کشور هستند، و باید از این ظرفیت بزرگ علمی و معنوی بهره گیری کنیم و این استان را بیشتر معرفی نماییم.

وی با بیان اینکه باید به زیبایی نماهای فرهنگ بومی توجه بیشتری شود، گفت: زبان محلی، پوشش محلی، باورهای محلی باید تقویت شود تا رفتارهای خرده فرهنگی به استان ما وارد شود.

گفتنی است در این جشن مجموعه متنوعی از سرودها و آواهای بومی استان مازندران به همراه اشعار شاعران تبری سرا، بازی های بومی و محلی و معرفی کسب و کارهای روستایی و سنتی مازندران معرفی و ارائه شد.

photo_2017-11-27_21-00-10

photo_2017-11-27_21-00-18

photo_2017-11-27_21-00-23

photo_2017-11-27_21-00-44photo_2017-11-27_21-00-53

photo_2017-11-27_21-00-59

photo_2017-11-27_21-01-04

photo_2017-11-27_21-01-10

photo_2017-11-27_21-01-15

photo_2017-11-27_21-01-20

photo_2017-11-27_21-01-25

photo_2017-11-27_21-01-31