تنها روستای هدف گردشگری شهرستان نور در پیچ و خم مشکلات

استان مازندران از استان هایی است که از لحاظ تاریخی و جاذبه های طبیعی پتانسیل های منحصر به فردی دارد که با وجود شهرهای ساحلی هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب میکند. شهرستان نور هم یکی از شهرهای ساحلی در استان مازندران است که با داشتن طبیعتی بکر و زیبا در اقتصاد گردشگری […]

استان مازندران از استان هایی است که از لحاظ تاریخی و جاذبه های طبیعی پتانسیل های منحصر به فردی دارد که با وجود شهرهای ساحلی هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب میکند.

شهرستان نور هم یکی از شهرهای ساحلی در استان مازندران است که با داشتن طبیعتی بکر و زیبا در اقتصاد گردشگری استان مازندران تاثیر زیادی دارد.

ملاکلا لاویج تنها روستای هدف گردشگری در این شهرستان نور است که متاسفانه تا کنون اقدامات چندانی برای تامین زیرساخت ها در روستاها انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار قلم ما ، یکی از جاذبه ها و زیبای های هر شهر و روستا که می تواند مسافران و گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب کند طبیعت بکر و جاذبه های طبیعی است که شهرستان نور نیز با داشتن روستا ها و جاذبه های طبیعی بکر و منحصر به فرد میتواند علاوه بر جذب گردشگر منبع درآمد و اشتغالزایی مردم منطقه باشد.

طبیعت بکر روستای ملاکلا لاویج که به عنوان نگین گردشگری معرفی میشود به دلیل آب و هوای بینظیر و داشتن چشمه های آبگرم طبیعی بعنوان تنها روستای هدف گردشگری در شهرستان نور شناخته شده است.

اما متاسفانه با تمام ویژگی های این روستا که بعنوان تنها روستای هدف گردشگری در شهرستان نور است هنوز از امکانات و تجهیزات لازم برای گردشگران و درآمد زایی برای روستاییان برخوردار نیست.

 

حافظ عقیلی دهیار روستای ملاکلا لاویج در گفتگو اختصاصی با قلم ما اظهار کرد:بنده از سال ۹۱ تا به حال بعنوان دهیار در این روستا مشغول خدمت هستم.

وی افزود: روستای ملاکلا یکی از زیباترین روستاهای دهستان لاویج با آب و هوای معتدل است که در فصل های مختلف سال و وجود چشمه های آبگرم طبیعی شاهد گردشگران زیادی به این منطقه هستیم.

دهیار ملاکلا ادامه داد: این روستا با جمعیت تقریبی ۳۵۰ نفر و ۷۰ خانوار ثابت و همچنین۲۰ خانوار شناور و از شمال به روستای ملامحله از جنوب به کیلاکلا از غرب به خطیب کلا و از شرق به جنگل های بکر متصل میباشد.

عقیلی در ادامه افزود:بدلیل توریستی بودن منطقه شغل بیشتر مردم آزاد و مغازه داری است.

این دهیار در ادامه لایروبی رودخانه در سال گذشته برای اولین بار در منطقه،جدول گذاری، زیرسازی و آسفالت بطول ۲۰۰ متر مربع،درخت کاری و گذاشتن پایه چراغ در قسمت بازارچه،را از مهمترین اقدامات دهیاری و شورای اسلامی روستای ملاکلا در سال ۹۸ دانست.

عقیلی در ادامه اشاره کرد: یکی از ویژگی های مهم روستای ملاکلا وجود آبگرم های معدنی است که به همین دلیل گردشگران زیادی را به این منطقه سوق میدهد و بعنوان روستای هدف گردشگری شناخته شده است.

دهیار ملاکلا گفت:متاسفانه با اینکه این روستا تنها روستا در شهرستان بعنوان روستای هدف گردشگری است اما مشکلات فراوانی داریم که نداشتن درآمد ثابت اهالی و وسعت کم روستا،نداشتن سرویس عمومی،نداشتن نمازخانه،نداشتن ماشین حمل زباله،نداشتن امکانات تفریحی، رفاهی و ورزشی برای جوانان،از مهمترین مشکلات ما در این روستا میباشد.

همچنین مشکل کمبود اعتبارات برای روستا یکی از مشکلات مهم است چراکه جمعیت روستا کم است و اعتبار بر اساس سرانه جمعیتی تعلق میگیرد در صورتی که باید برای روستاهای هدف گردشگری اعتباری جداگانه در نظر گرفته شود.

عقیلی اظهار کرد:در زمان اوج شلوغی ها نیاز به یک کنار گذر که هم‌جاده جنگلی است که نیاز به مرمت و بازسازی دارد و پیشنهاد دهیاری مسیر کنارگذر رودخانه ای  برای بازگشایی و جذب توریست بیشتر و ایجاد اشتغالزایی برای جوانان منظقه میباشد.

دهیار ملاکلا ادامه داد:همچنین در زمان شروع تعطیلات و تابستان که گردشگران زیادی به این روستا می آیند با مشکل  آب شرب مواجه هستیم.

وی در پایان از مسئولین شهرستانی درخواست کرد تا نگاه ویژه تری به روستا هدف گردشگری شهرستان داشته باشند و برای امکانات تفریحی و ورزشی سرمایه گذار معرفی نمایند تا بتوانند با ارائه خدمات شایسته تر توریست ها و گردشگران بیشتری جذب نمایند.

 

 

 

گزارش از رکسانا یحیی پور