حفاری غیر مجاز در شهر کهن نیشابور کشف شد 

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: یک باب حفاری غیر مجاز در عرصه تاریخی شهرکهن نیشابور کشف و متهمان دستگیر شدند. به گزارش قلم ما به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی سرهنگ سید علی باقری با اعلام این خبر افزود: پساز اخذ حکم […]

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: یک باب حفاری غیر مجاز در عرصه تاریخی شهرکهن نیشابور کشف و متهمان دستگیر شدند.

به گزارش قلم ما به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی سرهنگ سید علی باقری با اعلام این خبر افزود: پساز اخذ حکم قضایی و بازرسی منزلی در محدوده تاریخی شهر کهن نیشابور، یک مورد حفاریکه استتار شده بود با هوشیاری ماموران یگان کشف شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: از ۲ متهم این پرونده اقلام حفاریمانند بیل، کلنگ، طناب و غیره کشف و ضبط شد.

سرهنگ باقری بیان کرد: متهمان به همراهپرونده تشکیل شده به دادسرا ارجاع شدند.شهر کهن نیشابور به آثار و مانده‌هایی از ابرشهر نیشابور در دوره‌ ای از تاریخ ساسانیان تا حمله مغول به نیشابور بامساحت حدود ۳۵۰ هکتار گفته می‌شود.

محدوده شهر کهن نیشابور شامل خرابه‌ها یا آثارمدفون در خاک است که طی پژوهش‌های باستان‌شناسی در نیشابور نمایان می‌شود.این محدوده با وسعتی معادل چهار هزارهکتار در کناره جنوب شرقی شهر کنونی نیشابور به‌شکل تپه‌ها و خرابه‌های باستانی بهنام‌های کهندژ، محوطه آلب ارسلان، تپه‌های کارجی، تپه سلطان میدان، تپه طلایی، تپهنصیرآباد، تپه کلاته محمد جان، تپه‌حصارنو، سبزپوشان، شادیاخ، تپه مدرسه، بازار،قنات تپه و تپه تاکستان نامور است.این محوطه بزرگ تاریخی و باستانی تنهاباقیمانده ای از نیشابور کهن از دوران ساسانیان تا حمله مغول است.