همایش بومی و محلی دام‌ پروری شهرستان نوردر راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی ،تولید و اشتغال داخلی و شناسایی و کمک به رفع مسائل و مشکلات دامداران شهرستان نور برگزار شد.

به گزارش قلم ما: همایش بومی و محلی دام‌ پروری شهرستان نوردر راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی ،تولید و اشتغال داخلی و شناسایی و کمک به رفع مسائل و مشکلات دامداران شهرستان نور به دعوت اداره جهاد کشاورزی شهرستان نور و به میزبانی سیف الله نصیری یکی از دامدارن شهر چمستان در روستای نعمت‌آباد بخش […]

به گزارش قلم ما:

همایش بومی و محلی دام‌ پروری شهرستان نوردر راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی ،تولید و اشتغال داخلی و شناسایی و کمک به رفع مسائل و مشکلات دامداران شهرستان نور به دعوت اداره جهاد کشاورزی شهرستان نور و به میزبانی سیف الله نصیری یکی از دامدارن شهر چمستان در روستای نعمت‌آباد بخش چمستان برگزار شد.

IMG_9480

سیف الله نصیری میزبان این همایش بیان داشت:بخش قابل توجهی از نیازهای شهرستان نورتوسط دامپروران شهر و روستای چمستان تأمین می شود و در این میان ضرورت توجه به بخش دامی شهرستان ضروری است.
وی در ادامه در راستای مشکلات بخش دام در این منطقه بیان داشت و افزود: به رغم وجود مشکلاتی که در این چند سال در صنعت دامپروری به‌وجود آمد اما همچنان سعی در حفظ تولید داشته ایم.
نصیری با بیان اینکه نداشتن جاده برای دام و طیور یکی مشکلات اساسی ما در این بخش است و تقاضای ما از نماینده محترم جناب دکتر اسماعیلی و فرمانداراین است تا هرچه زودتر این مشکلات برای دامپروران این منطقه برطرف شود.

IMG_9614

در ادامه فرماندار شهرستان نور با اشاره به این نکته که شهرستان نور به عنوان یکی از قطب های تولید محصولات دامی در استان مازندرانمحسوب می شود، اظهار داشت: شهرستان نور در حوزه تولید محصولات دامی توانمند بوده و از استعدادهای بسیار بالایی برخوردار است.
خنجری با تأکید بر استعداد این منطقه برای تأمین فراورده های گوشتی و دامی مورد نیاز افزود: امروز بخش قابل توجهی از نیازهای استان مازندران توسط دامپروران شهرستان نور تأمین می شود و در این میان ضرورت توجه به بخش دامی شهرستان ضروری به نظر می رسد.
فرماندار نور ادامه داد: تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا چالش ها و مشکلات این بخش را توسط نماینده محترم شهرستان و دستگاه های اجرایی مربوطه حل کنیم .

IMG_9628
علی اسماعیلی نماینده مردم شهرستان های نور و محمودآباد نیز در این همایش با تاکید برنقش مهم صنعت دامپروری در تأمین پروتئین انسانی اظهار کرد:توجه به این صنعت اهمیت ویژه ای دارد.
وی با بیان این نکته که امروز دامداران با مشکلات و دغدغه هایی روبرو هستند، گفت: اگر فعالان حوزه دامی مورد حمایت قرار بگیرند، بدون تردید می توان موفقیت های بیشتری را در این عرصه متصور شد.
نماینده مردم شهرستان نورمتذکر شد: به هر ترتیب حوزه دامپروری یکی از بخش هایی است که می تواند در تحقق اقتصادمقاومتی موثر بوده و رشد و توسعه هر چه بیشتر اقتصادی منطقه را رقم بزند.
اسماعیلی در پایان ضمن محترم شمردن جایگاه دامدار در فرهنگ و تاریخ کشورمان افزود: با توجه به مشکلات بیان‌شده, در آینده ای نزدیک, جلسه‌ای با مدیران استانی این بخش خواهم گذاشت تا بخشی از مسائل و مشکلات رفع گردد. اسماعیلی تصریح کرد: این جلسات هر ساله ادامه خواهد داشت تا انشاءالله تمامی این مسائل برطرف گردد.
درادامه این همایش بابایی ریاست اداره جهاد کشاورزی شهرستان نور ضمن تشکر و خیر مقدم‌گویی، آماری از وضعیت دام‌پروری و تولیدات دامی، تعاونی‌های موجود، شرکت‌های در حال فعالیت در این بخش و همچنین پروژ‌های دامی این اداره را بیان کرد.

IMG_9631
بابایی افزود: شهرستان نور از ظرفیت و پتانسیل بالایی برای اشتغال در این صنعت برخورار است، به عنوان مثال طی چند سال اخیر دامدار نمونه استانی از شهرستان نور بوده است.
خطیبی به نمایندگی از دامداران این شهرستان, مشکلات موجود نظیر تبدیل دام‌پروری سنتی به صنعتی با طرح خروج دام از جنگل، پایین‌ بودن قیمت خریداری شیر و تولیدات دامی از دامدار، افزایش هزینه‌های دام‌پروری، عدم کفایت تسهیلات بانکی، عدم صندوق حمایت از دامداران، خسارات شدید برف اخیر به دامداران، و همچنین افزایش قیمت دارو‌ برای پیشگیری و رفع بیماری‌های دامی را تشریح کرد.
در حاشیه این همایش هم از تولیدات دامی به صورت سنتی رونمایی شد و از سیف الله نصیری بعنوان میزبان تجلیل بعمل آمد.

IMG_9584