سریال‌ «پایتخت» از برند‌های محبوب تلویزیون است؛ سریالی که چندی است اخبار ضبط فصل هفتم آن با تناقضاتی میان تلویزیون و تیم تولید مواجه شده است.

«پایتخت ۷» روی سبیل چه کسی می‌چرخد؟

خبرگزاری فارس ـ گروه هنر و رسانه: «حتی یک قسمت اشتباه می‌تونه سال‌ها خاطره از یک سریال رو خراب کنه.» این‌ها خلاصه‌ای از جملات دیوید بنیاف و دی. بی. وایس، سازندگان سریال «بازی تاج و تخت»، پس از پایان فصل آخر سریال است که با واکنش‌های شدید از طرف هواداران و منتقدان مواجه شده بود. […]

خبرگزاری فارس ـ گروه هنر و رسانه: «حتی یک قسمت اشتباه می‌تونه سال‌ها خاطره از یک سریال رو خراب کنه.» این‌ها خلاصه‌ای از جملات دیوید بنیاف و دی. بی. وایس، سازندگان سریال «بازی تاج و تخت»، پس از پایان فصل آخر سریال است که با واکنش‌های شدید از طرف هواداران و منتقدان مواجه شده بود. درحالی‌که در روزهای گذشته رئیس مرکز سیما فیلم مهدی نقویان گفته بود که «فیلمنامه می‌رود و می‌آید و ویرایش می‌شود.» محسن تنابنده سرپرست نویسندگان این سریال خبر از شروع فیلم‌برداری این مجموعه داد.
نقویان ۳ روز پیش در جمع خبرنگاران گفته بود که «من از جامعه خبرنگاری خواهش می‌کنم اگر سیمافیلم می‌گوید سریال شروع نشده است آن را بپذیرند.»
محسن تنابنده به فاصله دو روز بعد از صحبت‌های مهدی نقویان با انتشار ویدئویی در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی خبر از پایان پیش تولید این سریال و شروع ضبط آن داد.

۲٫۲ مگابایت
نظریه ساختاری (Structural Theory) بر این باور است که فیلمنامه به عنوان ستون فقرات یک اثر عمل می‌کند. ساختار سه‌پرده‌ای (Three-Act Structure) که توسط سید فیلد (Syd Field) معرفی شد، نمونه‌ای از این نظریه است.بر اساس این نظریه، فیلمنامه باید دارای یک ساختار منظم و از پیش تعیین شده بوده و هر بخش باید به صورت هماهنگ و متوازن توسعه یابد، به این ترتیب شروع با فیلمنامه ناقص می‌تواند کیفیت اثر را کاهش دهد.
کارشناس سینما و تلویزیون محمد ابراهیمی می‌گوید که «وقتی اثری تبدیل به یک موفق شده باید تیم مدیریتی با اعتماد به تیم تولید کننده راه را برای تولید هموار کنند.»اما دیگر کارشناس سینما محمد محمدی معتقد است که « انتقادات به فصل آخر پایتخت ناشی از سپردن کار به نویسنده‌ای اشتباه بعد از مرحوم الوند و عدم نظارت درست بر فرآیند فیلمنامه‌نویسی بود.»
شبکه‌های دولتی در تمام کشورها برای سریال‌هایی که سفارش می‌دهند، سازوکاری را برای نظارت بر محتوا در نظر می‌گیرند.شبکه تلویزیونی فرانسه با پیاده کردن سیاست‌های محتوایی در کمیته‌های تخصصی با تایید فیلمنامه و بازبینی نهایی قبل از پخش بر روند تولیداتش نظارت می‌کند.