بیست و یکمین همایش صنعت چاپ مازندران با حضور مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نور برگزار شد.

 بیست و یکمین همایش صنعت چاپ مازندران صبح امروز در  مجتمع تجاری –هنری دیدی واقع در ایزدشهر شهرستان نور و با حضور علی‌اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  . مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، صنعت معدن وتجارت ،مسئولین استانی و شهرستان نور  واهالی صنعت چاپ استان […]

 بیست و یکمین همایش صنعت چاپ مازندران صبح امروز در  مجتمع تجاری –هنری دیدی واقع در ایزدشهر شهرستان نور و با حضور علی‌اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  . مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، صنعت معدن وتجارت ،مسئولین استانی و شهرستان نور  واهالی صنعت چاپ استان برگزار شد.

اهمیت صنعت چاپ در توسعه اقتصادی استان
مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیست و یکمین همایش صنعت چاپ مازندران بر اهمیت این صنعت در توسعه اقتصادی استان تاکید کرد.
علی‌اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع مسئولین و چاپخانه داران استان مازندران دربیست و یکمین همایش صنعت چاپ این استان ضمن بیان مطلب فوق گفت : صنعت چاپ ، پیشران تمامی صنایع است که ارزش بالایی در همه زمینه های صنعتی و اقتصادی دارد و تمامی صنایع وابسته این صنعت اند.
وی افزود: استان مازندران با داشتن صنایع کشاورزی می تواند در این زمینه حرف اول را درکشور بزند، به شرطی که تحولی بزرگ و نوسازی و نوآوری درصنعت چاپ خود ایجاد نماید.
وی تصریح کرد : سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حمایت از صنعت چاپ و تحول در آن است و معاونت فرهنگی این وزارتخانه دغدغه اش نوآوری در این صنعت بوده  و نگاه ویژه به آموزش در این صنعت مهم دارد.
۱۵۰ واحد چاپی فعال در استان مازندران
عباس زارع مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان این که ۱۵۰ واحدچاپی در استان فعالیت دارند افزود: مازندران دارای زیرساخت های خوبی در صنایع بسته بندی و تبدیلی که وابسته به صنعت چاپ اند می باشد و اگر این صنعت در استان تقویت و احیاء شود اتفاقات خوبی در صادرات رقم خواهد خورد.
ضرورت آموزش و سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ
غلام‌رضا شجاع مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگراف داران کشور  هم با بیان اینکه صنعت چاپ فقیر است آموزش و سرمایه‌گذاری در این صنعت را ضروری دانست و اظهار کرد: صاحبان واحدهای کوچک باید با هم تجمیع و یک واحد بزرگ چاپ ایجاد و همکاری کند تا از بین نروند.

 شجاع از دیگر مشکلات صنعت چاپ را فقر آمار و هدایت سرمایه‌گذاری عنوان کرد و افزود: با ایجاد کارگروه حمایت تخصصی ضمن حمایت از این صنعت اجازه ندهید تا کارهای دولتی از استان خارج شود.

وی افزود:  ما در مواد اولیه شدیداً وابسته و مشکل داریم. در خرید مواد اولیه واحد های چاپی از تعداد زیادی از واردکنندگان مشکل داریم و این مشکل ما نیست مشکل سازمان امور مالیاتی است. مشکل اتاق بازرگانی که کارت های یک ساله بی هویت صادر می کند است و چوبش را واحدهای چاپی می خورند چون فروشندگان فاکتور رسمی نمی دهند و  توسط اداره مالیات چاپخانه ها مورد اجحاف قرار میگیرند. در مواجه شدن با سازمان امور مالیاتی تمنا دارم مدیر کل محترم جلساتی با مدیر کل امور مالیاتی جهت آموزش دفترنویسی و قوانین لازم که جزء وظایف سازمانی آنان می باشد برگزار کنند  .

شجاع در ادامه از مدیرکل ارشاد مازندران خواست که کمیته هدایت سرمایه گذاری در ارشاد تشکیل دهند و تاکید کرد: صنعت چاپ ، صنعتی مهم ، استراتژیک و با ماشین‌آلات و بسیار گران از جهت سرمایه‌گذاری می‌باشد زیرا صنعت چاپ قلب تپنده همه صنایع است و هیچ صنعتی بی‌نیاز از چاپ نیست.

هر کالایی در هر صنعتی که تولید می‌شود برای تکمیل شدن ، شناسانده شدن و پیش برنده بودن نیاز به صنعت چاپ و بسته‌بندی دارند.

وی اظهار داشت : توصیه ام به مسئولین استان مازندران و نمایندگان محترم مجلس این است که مراجعه کنندگان زیادی در ارتباط با سرمایه گذاری در استان مورد مشورت قرار می گیرند ، سرمایه گذاران را در حوزه صنعت چاپ و بسته بندی رهنمود کنند و بررسی شود کدام محصولات استان نیازمند بسته بندی درجه یک و استاندارد سازی برای صادرات می باشند ، پیش نهاد شود .

حمایت مسئولین بسمت شرکت ها و نمایندگی ها از خواسته فعالین صنعت چاپ مازندران

دو تن از فعالین حوزه چاپ و نشر صنعت استان مازندران ،شرکت ماشین های اداری و رایانه ای شایگان با مدیریت مهندس رضا جوادی که در سال ۱۳۹۱ در قایمشهر و شرکت ماشین های اداری شریف با مدیریت مهندس عامر عابدینی در سال ۱۳۸۷ در آمل افتتاح شدند،و تلاش و پشتکار بینظیر خود توانستند در صنعت چاپ استان حرف اول را بزنند.

این دو مجموعه که در حال حاضر با همکاری متخصصان و کارشناسان فنی آماده ارائه مشاوره،فروش و خدمات پس از فروش به هم استانی ها و دیگر استان های کشور هستتند مهمترین خواسته خود را حمایت در زمینه خرید مواد مصرفی به سمت شرکت‌ها و نمایندگی‌های داخل استان از مسئولین ذکر کردند.

این دو فعال صنعت چاپ افزودند:  متاسفانه چاپخانه‌داران فقط خدمات پشتیبانی و سرویس را از ما تقاضا می‌کنند ولی قطعات و مواد مصرفی خود را از خارج از استان تامین می‌کنند در حالی که سود در فروش  مواد مصرفی دستگاه‌های چاپ است.

عابدینی و جوادی با اشاره به اشتغال حدود ۲۰ نفر در حوزه کاری خود تأکید کردند چون ظرفیت اشتغال بالایی وجود دارد چنانچه حمایت شویم قطعا  نفرات بیشتری مشغول به کار می‌شوند.