همزمان با هفته دولت دو پروژه در روستای یوش بلده به بهره برداری رسید

همزمان با هفته دولت و با حضور مسئولین دو پروژه آبرسانی و شبکه گذاری آب شرب برای استفاده ۴۵۰ خانوار با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۱۲۳ میلیون تومان به بهره برداری رسید.   دهیار یوش: نداشتن درآمد ثابت سبب میشود تا اکثر اهالی روستا مهاجرت کنند. امیرحسن زاده دهیار یوش در این خصوص […]

همزمان با هفته دولت و با حضور مسئولین دو پروژه آبرسانی و شبکه گذاری آب شرب برای استفاده ۴۵۰ خانوار با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۱۲۳ میلیون تومان به بهره برداری رسید.

 

دهیار یوش:

نداشتن درآمد ثابت سبب میشود تا اکثر اهالی روستا مهاجرت کنند.

امیرحسن زاده دهیار یوش در این خصوص اظهار کرد:پروژه ای که امروز به بهره برداری رسید پروژه آبرسانی آب شرب روستای یوش و سیستم فاضلاب است و با کمک اداره آب و فاضلاب روستایی و با مشارکت خیرین و مردم به بهره برداری رسید.

دهیار روستای یوش افزود:در این پروژه ما ۸۰۰۰ متر لوله نیاز داشتیم که ۴۰۰۰متر را آب و فاضلاب و ۴۰۰۰متر دیگر از مشارکت خیرین و اهالی و شورای اسلامی یوش خریداری شد.

حسن زاده افزود:این پروژه با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و ۱۲۳ میلیون تومان در این فاز افتتاح شد.

وی در ادامه گفت:روستای یوش زادگاه تاریخی پدر شعر نو کشور
((نیما یوشیج)) است که دارای جمعیتی بالغ بر ۴۵۰ خانوار است که ۳۵۰ خانوار شناور و ۱۰۰ خانوار بومی میباشد، همچنین ۵۰ تا ۶۰ هزار گردشگر و توریست هر ساله وارد این روستا میشوند.

حسن زاده مهمترین مشکلات یوش را در بحث اقتصاد و اشتغالزایی جوانان دانست و گفت:نداشتن درآمد ثابت سبب میشود تا اکثر اهالی روستا مهاجرت کنند.

رئیس شورای یوش:

کل روستای یوش ثبت میراث فرهنگی شده است.

در ادامه رئیس شورای یوش در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد:

پروژه ای که امروز ما شاهد افتتاح آن هستیم پروژه آبرسانی روستای یوش است که با توجه به فرسودگی و پوسیدگی لوله ها مجبور شدیم  آن را از نو لوله کشی کنیم و لوله کشی فعلی این پروژه با توجه به افزایش اهالی روستا و تغییر در فرهنگ مصرفی آب صورت گرفت.

علیرضا جمشیدی با بیان اینکه در این پروژه چیزی در حدود ۸ هزار متر و ۴۰۰ متر لوکشی انجام شد و در دو فاز قرار است به بهره برداری برسد ادامه داد:امروز شاهد فاز اول این پروژه هستیم همچنین همزمان با این پروژه،پروژه جمع آوری سیستم فاضلاب با طول ۴۵۰ متر که ۴۰۰ متر دیگر هم ادامه دارد که در دست انجام است که تا قبل از دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید.

رئیس شورای یوش افزود:روستای یوش دارای جادبه های تاریخی و گردشگری زیادی است که ثبت میراث فرهنگی شده است که موزه نیما یوشیج،مقبره کیا داوود،حمام قدیمی یوش که در حال بازسازی است،مسجد امام علی و مسجد امام حسین و باغ شاه که شش نقطه مهم این روستا در بحث جاذبه های گردشگری است.

وی خاطر نشان کرد:در سال ۹۴ کل روستای یوش ثبت میراث فرهنگی شده است و این روستا باید به صورت کوچه باغ بماند و یکسری محدودیت هایی را لحاظ میشود مثل کوچه ها که باید به همین شکل باقی بماند دیوار ها و نمای ساختمان باید به شکل خشتی و قدیم باشد و پنجره ها و در ها به شکل قدیمی بماند.

وی در پایان گفت:جمعیت این روستا ۴۵۰ خانوار است که ۳۵۰ خانوار شناور و ۱۰۰ خانوار بومی ساکن هستند
شغل اکثر مردم این روستا دامداری و کشاورزی و باغداری،پرورش زنبور عسل و پرورش ماهی است.

گفتنی است امیر حسن زاده دهیار
و آقایان علیرضا جمشیدی رئیس شورا
علی جمشیدی نائب رئیس شورا و احمد اسفندیاری منشی شورای یوش هستند.