استاد دانشگاه مازیار رویان:حسابداری بعنوان زبان تجارت نقش مهمی در پیشرفت و ارتقاء سازمان ها دارد

استاد دانشگاه مازیار روبان با اشاره به اینکه،امروزه حسابداری بعنوان زبان تجارت در ارائه اطلاعات برای کاربران درون سازمانی و برون سازمانی مهم است و نقش ویژه ای در پیشرفت و ارتقاء یک سازمان دارد گفت:یکی از مهمترین دغدغه های مدیران امروزی تربیت حسابداران لایق است که نیازهای سازمان ها را برطرف میسازند و در […]

استاد دانشگاه مازیار روبان با اشاره به اینکه،امروزه حسابداری بعنوان زبان تجارت در ارائه اطلاعات برای کاربران درون سازمانی و برون سازمانی مهم است و نقش ویژه ای در پیشرفت و ارتقاء یک سازمان دارد گفت:یکی از مهمترین دغدغه های مدیران امروزی تربیت حسابداران لایق است که نیازهای سازمان ها را برطرف میسازند و در این بین دانشگاهها به عنوان مرکز پرورش انسانی توانمند و متخصص از اهمیت بسزایی برخوردارند و شیوه ی آموزش در دانشگاه ها نقشی حیاتی و مهم را در پرورش حسابدارانی تحصیل کرده و قابل اعتماد برای ورود به بازار کار دارند.

دکتر ابراهیم محسنی به نقش چالش ها و فرصت های کار در حرفه حسابداری پرداخت و گفت:رشته حسابداری بدلیل اهمیتی که دارد بعنوان زبان تجارت در دنیا شناخته میشود و از آن بعنوان مهمترین ابزار ارائه اطلاعات در سازمانها نام برده میشود که دارای نگاه ویژه ای در اقتصاد است.

این پژوهشگر حوزه حسابداری در گفتگو با خبرنگار قلم ما گفت:در سالهای اخیر به دو دلیل این نگاه قویتر شد هم به دلیل سرعت علم، پیشرفت و فناوری و هم بدلیل اینکه در سال های اخیر در کشور ما و دیگر کشورها با بیماری کووید۱۹ روبرو شدند و از این رو اهمیت حسابداری بیش از پیش برای همه جلوه گر شد.

استاد دانشگاه مازیار افزود:کسانی که علاقه مند به ارتقاء در شغل یا حرفه حسابداری هستند باید بدانند،بازار کار در این رشته بسیار مهیا است و آمارهایی هم که از سوی سازمان سنجش و سازمان مرتبط در خصوص فارغ التحصیلان رشته حسابداری ارائه میشود نشان دهنده اهمیت این رشته در بازار کار است.

وی خاطرنشان کرد:با توجه به پیچیدگی هایی که صنعت و تجارت امروز با آن در حال دست و پنجه نرم کردن است،از دانش حسابداری میتوان در بخش های مختلف بعنوان فرصت و ابزار در بخش ها دولتی و سازمان ها از آن استفاده کرد.

این پژوهشگر اشاره کرد:در بخش های خصوصی هم شرایط و فرصت های خوبی برای پیدا کردن شغل در رشته حسابداری وجود دارد که آنهم داشتن آیتم ها و،ویژگی های مورد نیاز است.

این استاد دانشگاه به رشته حسابداری در بخش مالیات اشاره کرد و گفت: حسابداری در بخش مالیات یکی از بهترین فرصت هایی است که افراد میتوانند با یافتن و اخذ اطلاعات از موارد کلی مالیات های مختلف با دانش ابتدایی از موارد مربوطه،وصول مالیات و پرداخت مالیات در سازمان مالیاتی بعنوان حسابداران بخش خصوصی و غیرخصوصی بعنوان یک فرصت شغلی به آن نگاه کنند.

همچنین یکی دیگر از فرصت هایی که این رشته در اختیار فارغ التحصیلان قرار میدهد بحث آزمون های حسابداری است.

محسنی در ادامه اشاره کرد:فرصت های شغلی که در رشته حسابداری از جمله حسابداری مالیاتی،حسابداری بانک ها،حسابداری بیمه و حسابداری دولتی وجود دارد میتواند در کنار آن به فرصت های حسابدار رسمی برای فارغ التحصیلان و کارشناسان رسمی دادگستری و قوه قضاییه بعنوان فرصتی برای این رشته در نظر گرفته شود.

وی بیان داشت:برای ایجاد اشتغال در رشته حسابداری و کار در این رشته برای حسابداران و کارآموزان باید ترویج فرهنگ کارآموزی را مد نظر داشته باشند و سیستم آموزش عالی بتواند قدمهای مثبتی در این زمینه بردارد،تا فارغ التحصیلان بتوانند به موسسات حرفه ای مراجعه کنند و در دوران تحصیل خود بتوانند با توجه به شرایط کاری خود آماده بازار کار در این رشته بشوند.

محسنی ادامه داد:یادگیری نرم افزارهای حسابداری و یادگیری در این زمینه میتواند نقش موثری در یادگیری آنها داشته باشد و در کنار آن،دقت،تلاش،داشتن هدف و اجرای برنامه برای یافتن شغل و همچنین استفاده از مشاورین و متخصصین این رشته میتواند در موفقیت آنها تاثیرگذار باشد.

وی گفت:با توجه به رشد و پیشرفت تکنولوژی و پیچیدگی های که در صنعت وجود دارد،حرفه حسابداری بعنوان ابزاری است که میتواند برای ارتقاء سازمان ها بسیار تاثیرگذار باشد.

رکسانا یحیی پور