ظرفیت ۷۰۰ هزار نفر در شب در اقامتگاه های استان خراسان رضوی/ لزوم توجه جدی به توسعه سیستم حمل ونقل و کیفیت بخشی راه های ارتباطی و دسترسی

یوسف بیدخوری معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی در گفت‌وگوی اختصاصی با قلم ما، اظهار داشت: یکی از اهداف ما حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران  در بهمن ماه امسال جهت معرفی جاذبه های گردشگری و ظرفیت های بی بدیل موجود در استان خراسان رضوی، با نگاه حمایت از […]

یوسف بیدخوری معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی در گفت‌وگوی اختصاصی با قلم ما، اظهار داشت: یکی از اهداف ما حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران  در بهمن ماه امسال جهت معرفی جاذبه های گردشگری و ظرفیت های بی بدیل موجود در استان خراسان رضوی، با نگاه حمایت از بخش خصوصی است تا بتوانیم شرایط مناسب و زمینه لازم برای توسعه مشارکت بخش خصوصی را در آستانه سال جدید و نوروز فراهم نماییم.

وی با بیان اینکه ضریب اشتغال واحدهای اقامتی در پیک سال متغییر است، عنوان کرد: ضریب اشتغال واحدهای اقامتی خراسان رضوی در برخی از ایام سال همچون نوروز و دهه پایانی شهریور ماه، بیش از ۶۰٪ و در ایام غیر پیک حدود ۳۵٪ است.

بیدخوری با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی به لحاظ برخورداری از واحدهای اقامتی در کشور مقام اول را داشته و نیمی از واحدهای اقامتی رسمی کشور در این استان وجود دارد، یادآور شد: تنوع واحدهای اقامتی سبب شد تا هر گردشگری که واحد این استان می‌شود، متناسب با بوجه خود از واحدهای اقامتی مورد علاقه و سلیقه خود استفاده نماید.

معاون گردشگری ادره کل میراث‌فرهنگی استان خراسان رضوی، همچنین به وجود ۳۳ شهرستان در استان خراسان رضوی و رتبه دوم کشوری در این زمینه اشاره و عنوان کرد: تنوع شهرستان ها و وجود امکانات و ظرفیت های تاریخی و فرهنگی متفاوت و متعددی که در شهرستان های این استان وجود دارد، همراه با ایجاد اقامتگاه های بومگردی و دیگر اقامتگاه ها، بستری مناسب برای میزبانی شایسته از گردشگران فراهم ساخته است.

وی از برنامه ریزی های مدون و وجود ۲۱۸ هزار تخت برای هر شب در واحدهای رسمی استان خراسان رضوی خبر داد و گفت: با احتساب ظرفیت های موقت و اضطراری، می توان ۷۰۰ هزار نفر در شب به افراد اقامت داد و این قابلیت های بسیار خوب سبب شد تا گردشگران در تمام طول سال، متناسب با زمان و سلیقه خود در مشهد حضور پیدا کنند.

این مسئول در ادامه توسعه سیستم حمل و نقل را یکی از مهمترین زیرساخت های ضروری برای استان خراسان رضوی عنوان کرد و با بیان اینکه حمل و نقل در صنعت گردشگری، قلب این صنعت است، اظهار داشت: استان خراسان رضوی مسائل و مشکلاتی در سیستم حمل و نقل دارد ازجمله اینکه تعداد پروازها کفایت نمی‌کند و با توجه به حجم واحدهای اقامتی گسترده که در سطح استان وجود دارد، نیازمند این هستیم تا پروازهای مستقیم از تک تک مراکز استانها به مشهد برقرار شود و در برخی شهرها نیز باید تعداد این پروازها افزایش پیدا بکند.

بیدخوری ادامه داد: سیستم حمل و نقل ریلی نیز کافی نیست و نیاز به سرمایه گذاری بهتر و جدی تر در این زمینه می باشد.

وی همچنین به تعداد بالای زائرانی که از مسیرهای جاده ای به مشهد مشرف می‌شوند، اشاره و بر لزوم انجام اقدامات مؤثر در مطلوبیت جاده ها و توجه جدی به راه های دسترسی و ارتباطی تاکید کرد.

بیدخوری بیان داشت: یکی از مشکلات جدی که سرمایه گذاران حوزه گردشگری با آن مواجه هستند افزایش بی رویه هزینه های تمام شده پروژه های در حال ساخت است و این سبب شد تا فعالیت های عمرانی برابر پیش بینی هایی که سرمایه‌گذاران دارند پیش نرفته و پروژه های نیمه تمام در زمان خود به بهره برداری نرسد و این آسیب جدی در حوزه سرمایه‌گذاری است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی از ضرورت ارتباطات این استان با روابط بین الملل و توسعه آن در منطقه سخن گفت و عنوان کرد: با توجه به سیاست های دولت سیزدهم در حوزه گردشگری با کشورهای همجوار برنامه های خوبی برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: با توجه به اهمیت ارتباطات با کشور عربستان، توسعه‌ پروازها با این کشور بسیار اثرگذار است لذا امیدواریم در روزهای آینده بتوانیم شاهد عملیاتی شدن این مهم باشیم.

وی توجه به گردشگری اسلامی و مذهبی را از مهمترین اولویت ها در استان خراسان رضوی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی خواند و گفت: تلاش می شود تا تمامی زیرساخت های لازم در این زمینه فراهم شود.

بیدخوری در پایان سخنان خود بیان کرد: با توجه به اینکه سیاست های دولت در زمینه توسعه روابط خارجی با کشورهای همسایه است و اکثر کشورهای همسایه هم شیعیانی دارند که علاقمند به حضور در مشهد و زیارت امام رضا علیه السلام است، همواره نیمی از گردشگران خارجی که وارد ایران می‌شوند، در مشهد پذیرایی می شوند که نشان از قابلیت های خوب این استان است از این رو امیدوارم بتوانیم با توسعه زیرساخت‌ها و برطرف کردن چالش ها و مشکلات در راستای توسعه صنعت توریسم، گام‌های موثرتری برداشته شود.