توسعه شهرها در تعامل مدیریت شهری با دانشگاه ها

❇️امروزه دانشگاه ها، علاوه بر رسالت اصلی خود که آموزش عالی و تربیت نیروی متخصص و متفکر برای جامعه است،نقشی کلیدی در شهرها و توسعه آنها ایفا می کنند. این توسعه ابعاد کلانی چون اصلاحات اجتماعی سیاسی تا رویکردهای اقتصادی را در برمی گیرد ولی به طور خاص بر کالبد منطقه اطراف خود و زندگی […]

❇️امروزه دانشگاه ها، علاوه بر رسالت اصلی خود که آموزش عالی و تربیت نیروی متخصص و متفکر برای جامعه است،نقشی کلیدی در شهرها و توسعه آنها ایفا می کنند.

این توسعه ابعاد کلانی چون اصلاحات اجتماعی سیاسی تا رویکردهای اقتصادی را در برمی گیرد ولی به طور خاص بر کالبد منطقه اطراف خود و زندگی جاری در آن تاثیرگذار می گذارند.

❇️همکاری دانشگاه‌ها و مدیریت شهری زمینه ساز توسعه پایدار شهری است

❇️سرپرست دانشگاه علم و صنعت ایران در گفتگو با قلم ما در شهرستان نور گفت: همکاری دانشگاه‌ها و مدیریت شهری از جمله عوامل مهم در توسعه پایدار شهری است و می‌تواند نقش مهمی در زمینه عمران و آبادانی ایفا کند.

منصور انبیا، با تاکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های دانشگاه اظهار کرد: مهم‌ترین سیاست ما در دانشگاه علم و صنعت ایران توسعه دانشگاه جامعه محور است.

وی ادامه داد: دانشگاه باید بتواند از ظرفیت‌های خود استفاده کند و برای حل مشکلات و چالش‌های کشور راهکار ارائه دهد.

سرپرست دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: امروزه ارتباط دانشگاه‌ها با مدیریت شهری مقوله‌ای کارآمد است که می‌تواند نقش بسزایی در مسیر توسعه ایفا کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این نقش به دلایلی کمرنگ شده است، گفت: در این دوره مصمم هستیم تا فرآیند آموزش، پژوهش و فناوری را اصلاح کنیم و دانشگاه‌ها را به همین سمت سوق دهیم تا بتوانیم به دانشگاه‌های جامعه محور دست پیدا کنیم.

انبیا در ادامه خاطر نشان کرد: همکاری دانشگاه‌ها و مدیریت شهری از جمله عوامل مهم در توسعه پایدار شهری است و می‌تواند نقش مهمی در زمینه عمران و آبادانی کشور ایفا کند.

❇️توسعه هدفمند شهر در تعامل مدیریت شهری و دانشگاه ها

❇️رئیس دانشگاه علامه محدث نوری هم تعامل مدیریت شهری با دانشگاه ها را موجب توسعه هدفمند شهر دانست و اظهار کرد:
هرچه این تعامل دوسویه و بیشتر باشد مشکلات کمتری را در حوزه شهری شاهد خواهیم بود.

دکتر محمود امامی نمینی افزود: متاسفانه شهرداری ها و شوراهای شهر ارتباط مطلوبی با جامعه دانشگاهی ندارند در صورتی که اگر مدیریت شهری با دانشگاه ها بیشتر ارتباط برقرار کند و از جامعه دانشگاهیان استفاده کنند ما در حوزه های مختلف شهری از جمله سازندگی، امنیت نظافت و بهداشت شاهد رشد چشمگیری خواهیم بود.

این مسئول اشاره کرد:شهروندان توقعات زیادی ندارند و مهمترین نیازهایشان در همین چند مورد است که با توجه جدی به آن بشود.

رئیس دانشگاه علامه محدث نوری گفت:اساتید و نخبه های دانشگاهی میتوانند کمک شایانی به مدیریت شهری بکنند و ایده های خوبی در راستای کیفیت زندگی شهروندان بدهند بشرط اینکه خود شهرداری و شورا این تعامل را داشته باشند.

❇️ارتباط مطلوب بین مدیریت شهری و دانشگاه بعنوان معقوله ای کارآمد در جهت توسعه پایدار

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور هم اظهار کرد:
مدیریت شهری یعنی اداره امور شهر بمنظور ارتقاء مدیریت پایدار مناطق شهری در سطح محلی،با در نظر داشتن اهداف و سیاست های ملی،اقتصادی و اجتماعی کشور.

مجید فانی با بیان اینکه شناخت،سازماندهی و تعیین جایگاه ها،نهادها و سازمان های مرتبط با توسعه شهر از جمله مسائل مهم شهری است گفت: برقراری ارتباط بین این نهادها و هماهنگی فعالیت های آن ها در راستای اهداف و سیاست های توسعه پایدار شهری در مدیریت یک شهر اهمیت بسزایی دارد.

وی در ادامه افزود:امروزه ارتباط مطلوب بین مدیریت شهری و دانشگاه بعنوان معقوله ای کارآمد در جهت توسعه پایدار و همچنین موفقیت برنامه های جامعه انکارناپذیر است.

رئیس دانشگاه واحد نور خاطرنشان کرد:بی شک دو نهاد دانشگاه و مدیریت شهری از مهمترین نهادهای اجتماعی جوامع هستند که در مسیر توسعه شهری نقش مهمی بر عهده خواهند داشت.

فانی در ادامه گفت:نگاه دانشگاه آزاد واحد نور بسمت توسعه پایدار و حرکت بر محور دانایی است که تعداد مقالات معتبر و ارجاعات به مقالات استادان این دانشگاه نشان از جایگاه ویژه آن دارد.

این مسئول اشاره کرد:محیط مناسب پژوهشی این دانشگاه فرصتی مناسب برای تعامل دوسویه بین دانشگاه و مدیریت شهری است و قطعا میتواند با رویکردی متفاوت در ارتقاء زندگی شهروندان اثربخش باشد.

وی استفاده از ظرفیت دانشگاهیان در حل مشکلات شهری و لزوم کاربردی شدن مقالات علمی ،پژوهشی،کمک دانشگاه به حوزه مدیریت پسماند،مدیریت آب،گردشگری،خدمات شهری و فضای سبز را از مهمترین پیشنهادات دانشگاه آزاد در ارتباط با مدیریت شهری دانست و گفت:با تشکیل اتاق فکر در این زمینه ها میتوان نقش تاثیرگذاری در بهبود و کیفیت زندگی شهری را شاهد باشیم.

فانی تصریح کرد:ارائه نظرات مفید،برنامه ریزی های مناسب دانشگاهیان میتواند منجر به پیشرفت سطح زندگی شهروندان و اصلاح وضعیت شهر در حوزه های مختلف داشته باشد و کیفیت خدمات رسانی به شهروندان را بهبود ببخشد.

وی خاطرنشان کرد:اگر دانشگاه ها نتوانند خارج از محیط خود اثربخش باشند،موارد تئوری،آموزشی بی اثر خواهد بود و امکان مقابله با مشکلاتی چون پسماند،تغییرات آب و هوایی بدون استفاده از دانشگاه ها بسیار مشکل است و پذیرش نتایج طرح های پژوهشی دانشگاه ها از سوی دستگاه های اجرایی باید الزام آور شود چرا که برای حل بسیاری از این مسائل فقط مراکز علمی،تحقیقاتی دانشگاه ها هستند که میتوانند راهکار ارائه دهند.

❇️تشکیل اتاق فکر بین دانشگاه و مدیریت شهری سبب بهبود و کیفیت زندگی شهری است

❇️رئیس دانشگاه پیام نور چمستان هم اظهار کرد:
دانشگاه ها در سطح کلان نقش بسیار مهمی در جامعه ایفا می کنند و می‌توانند در ابعاد مختلف باعث رشد جامعه و سبب توسعه قانونی و سیاسی کشور،توسعه اقتصادی کشور شوند و فرهنگ جامعه را تغییر دهند .

دکتر جمشید سالار افزود:دانشگاه ها می‌توانند تکنولوژی ها و فناوری های جامعه را بروز و تکنولوژی های مدرن را برای پیشبرد اهداف کلان جوامع و چشم انداز های کشور جایگزین نمایند.

وی اشاره کرد:در جامعه ما دانشگاه های بزرگ نقش بسیار مهمی در توسعه کشور دارند که ما در عرصه های مختلف شاهد این موضوع هستیم همانطور که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی فرمودند؛دانشگاه ها مبدا تحولات جامعه هستند و می‌توانند نقش موثری ایفا کنند.

سالار بیان داشت:دانشگاهیان برای اینکه بتوانند نقش خود را کامل ایفا کنند باید در کنار سایر مردم قرار بگیرند.

این مسئول اشاره کرد:در حال حاضر دانشگاه های ایران از سمت آموزش محوری بسمت آموزش و پژوهش حرکت می کنند و در مرحله توسعه کارآفرینی هستند.

سالار افزود:دانشگاه ها در حال تقویت روحیه کارآفرینی بین دانشجوها و اساتید هستند تا دانشجویان بتوانند برای خود شرکت تاسیس کنند چراکه شرکت های کوچک و متوسط موتور حرکات جامعه و موتور توسعه جوامع هستند.

وی ادامه داد:در بین شهرها هم بعنوان تقسیم بندی های کشورها می‌توانند از خدماتی که دانشگاهیان ارائه میدهند در مدیریت شهری،استفاده نمایند چراکه مدیران شهری باید در درجه اول بخواهند از دانشگاهیان استفاده کنند و قطعا این امر میتواند تاثیر چشمگیری در توسعه شهر در حوزه های مختلف داشته باشد.

رئیس دانشگاه پیام نور خاطرنشان کرد:رونقی که ما در کلانشهر ها شاهد آن هستیم بخش اعظمی از آن بخاطر حضور دانشگاهیان و ارایه نقطه نظرات در پروژه مختلف شهری است.

وی جلسات هفکری،تشکیل اتاق فکر،تشکیل گروه های فکری در سطح شهر را راهکاری مناسب توصیف کرد و گفت: ارتباط میان مدیریت شهری با دانشگاهیان و آسیب شناسی مسائل مختلف شهر میتواند به سطح توسعه و ارتقاء آن کمک کند.

دکتر سالار تصریح کرد:ما از طرف دانشگاهیان در سطح استان مازندران و شهرستان نور و شهر چمستان آمادگی داریم تا هر کمکی از دستمان بر میآید در راستای توسعه و ارتقاء شهر نقش ایفا کنیم،چراکه در دانشگاه اساتید برجسته در حوزه های مختلف علمی داریم که از فارغ‌التحصیلان دانشگاه های بزرگ کشور هستند و تجربیات ارزنده ای در صنعت دارند و میتوانند در اختیار مدیریت شهری و دیگر سازمان ها قرار دهند بشرط اینکه خود شهرداری و شوراهای اسلامی شهر خواستار این تعامل در راستای توسعه شهری باشند.

رکسانا یحیی پور